Usability en de 10 heuristieken van Nielsen

 

Op 1 oktober 2015 kwam Gerben van Wijngaarden een gastcollege geven over Usability en de 10 heuristieken van Nielsen op de Avans Hogeschool in Breda. Gerben van Wijngaarden is freelance online marketeer en trainer e-commerce/online marketing bij het LOI en Eduvision opleidingen. 

Gerben van Wijngaarden legt in het volgende gastcollege haarfijn uit wat usability of anders gezegd gebruiksgemak nou precies inhoud. Hij geeft hier gaande het college een aantal voorbeelden van. Een grappig voorbeeld wat Gerben geeft is het gebruiken van aluminiumfolie. Wist je dat er aan de zijkanten van een pak aluminiumfolie twee indruk mechanismen zitten om de rol vast te houden in de verpakking.  “Gebruiksgemak op en top!”

Maar wat houdt usability nou volgens de definitie in? Usability is: Gebruiksvriendelijkheid; ”de mate waarin een product door bepaalde gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving kan worden gebruikt om bepaalde doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid te bereiken.’’

Er ontstaat een goede usability wanneer het product of dienst effectief in het gebruik is. Daarbij moet het efficiënt zijn, dus snel en gemakkelijk en moet de klant tevredengesteld worden. Het is belangrijk dat alle behoeften van de klant worden beantwoord.

Voordelen van usability:
– Verhogen omzet (meer transacties, aantrekken nieuwe klanten)
– Gebruik website verhogen (verlagen aantal fouten, reduceren van de tijd om taak te voltooien, tevredenheid omhoog)
– Besparen op ontwikkeling en onderhoud ( reductie onderhoudskosten)


De 10 heuristieken (regels) van Jakob Nielsen
Heuristieken: ‘’Algemeen geldende principes en vuistregels’’.

Heuristiek 1: Laat zien wat er gebeurt.
Het is noodzakelijk om een zichtbare systeemstatus te hebben. Laat de bezoeker altijd weten waarom hij bijvoorbeeld moet wachten en hoe lang het nog gaat duren. Laat bij bijvoorbeeld het aankoopproces een stappenplan zien, hoe ver de consument is en hoeveel stappen hij nog moet doen.

Heuristiek 2: Overeenkomst systeem en echte wereld
Spreek dezelfde taal als de bezoeker, gebruik de termen die hij ook gebruikt en de icoontjes waaraan hij is gewend. Bijvoorbeeld: Gebruik termen die de bezoekers begrijpen, jongerentaal of vaktaal bij hoogopgeleiden.

Heuristiek 3: Gebruiker heeft controle en vrijheid.
Zorg ervoor dat de bezoeker belangrijke beslissingen ongedaan kan maken. De website zou de bezoeker altijd een gemakkelijke uitweg moeten bieden. Bijvoorbeeld: Een pijltje om terug te keren naar de vorige pagina of om iets ongedaan te maken.

Heuristiek 4: Wees consistent.
Gebruik elementen en acties waar de bezoeker aan gewend is. Dat kunnen bepaalde woorden zijn, maar ook waar dat je bepaalde functies en layout van een pagina plaatst. Een zoekbalk zoekt men altijd bovenin de pagina. Net als het winkelmandje, rechts bovenin. De belangrijkste plaats voor een website is rechtsboven, want daar kijkt de bezoeker het eerst. Het logo staat meestal linksboven op de website en het menu staat meestal ook boven aan.

Heuristiek 5: Hulp bij fouten.
Fouten zijn belangrijk om te voorkomen. Wanneer een bezoeker iets ziet wat niet klopt, bestaat de kan dat de pagina wordt weg geklikt. Het aangeven van een foutmelding is altijd snel gedaan, maar als de bezoeker niet weet wat hij fout heeft gedaan zal hij de ervaring as vervelend ervaren en de pagina verlaten. Help de klant dus altijd met het aangeven. Een voorbeeld hiervoor is dat wanneer je je wachtwoord wilt veranderen op een website, deze twee maal moet worden ingetypt om spelfouten te voorkomen. Zo weet je zeker dat je je wachtwoord goed heb ingevuld.

Heuristiek 6: Zorg dat de bezoeker niks hoeft te onthouden.
Zorg dat de website de dingen onthoudt die belangrijk zijn, of geef die informatie gewoon nog een keer daar waar nodig is. Bijvoorbeeld: Als je een woord typt bij Google, dan zie je daaronder al woorden tevoorschijn komen die je zou kunnen bedoelen, zodat je je woord niet verder af hoeft te maken.

Heuristiek 7: Flexibiliteit en efficiency.
Nieuwe bezoekers lezen eerder de uitleg dan een ervaren bezoeker. De website dient afgestemd te zijn op de bezoeker. Bijvoorbeeld: De functie ‘geavanceerde instellingen’ op je computer is voor de specialist.

Heuristiek 8: Hou het minimaal en verfijnd.
Google is het perfecte voorbeeld van een verfijnde en eenvoudige site. Zorg ervoor dat de bezoeker zijn taak op de website kan uitvoeren en schrap overbodige content. Dit geldt zowel voor functionaliteiten als teksten als de vormgeving.

Heuristiek 9: Maak foutmeldingen minder eng.
Maak van foutmeldingen een beleefde melding. Leg uit wat er aan de hand is, leg de schuld niet bij de bezoeker en zorg voor een makkelijke vluchtroute. Bijvoorbeeld: Bij Mailchimp krijg je een leuke foutmelding met een grappig plaatje als je je wachtwoord of gebruikersnaam verkeerd intypt. Een ander voorbeeld is, als je de consument verplicht om een telefoonnummer in te vullen, geef dan als website aan waarvoor je het telefoonnummer wilt gebruiken.

Heuristiek 10: Bied een helpende hand (help en documentatie).
Maar alleen als het nodig is. Eigenlijk moet de website al helemaal duidelijk zijn zonder hulp.

 

Plaats een reactie